Här nedan har vi listat de vanligaste frågorna vi får då det gäller Nödsändare & Satellittelefoner.

Hittar du inte svar på din fråga så kontakta oss via vårt formulär, Kontakta SARInfo Sweden


  • Jag kan inte välja datum vid bokningen, fälten år grå
    • Är något eller båda datumen inte valbara så finns tyvärr inge ledig enhet aktuell period

 

  • Jag har valt faktura som betalningsmetod men inte fått någon faktura och snart börjar min hyresperiod
    • Vi skickar fakturan då enheten kommit tillbaka till oss. Har du hyrt en inReach eller Satellittelefon så behövs det eventuellt göras en avräkning. Detta kan ta 1-3 veckor.

 

  • Jag har läst att PLB ska registreras på användaren, hur gör jag
    • Samtliga PLB som vi hyr ut är registrerade i den internationella databasen på SARInfo Sweden. Du ska inte registrera den på dig! I samband med att vi skickar den till dig så bifogar vi en länk till ”24-timmarskontakter”. Det är viktig att du fyller i dessa uppgifter samt en en kortare färdplan. Detta för att underlätta för räddningspersonal vid en eventuell räddningsinsats.

 

  • Jag ska åka till x land, fungerar PLB där
    • PLB, Personal Locator Beacon, fungerar jorden runt. Det är dock inte alla länder som godkänner personliga nödsändare. Här kan du läsa mer om vilka länder som är ok,National Beacon Regulations for Serial-Coded PLBsKontakta oss om du är tveksam